Aj kĺby potrebujú vitamín C

Vitamín C na kĺby

Príchodom jesene, chladnejších mesiacov a kolísaním teplôt je častokrát ohrozená imunita dospelých a detí. Lenže nielen imunita, ale aj naše kĺby sú vystavené určitému riziku počas celého roka. A nejednu dôležitú úlohu zohráva vitamín C.

Synonymom vitamínu C je kyselina askorbová. Patrí k vitamínom, ktoré sú vo vode rozpustné. Ľudia, na rozdiel od ostatných živočíchov, si ho nedokážu sami syntetizovať, a keďže sa ľahko vylučuje z tela von, mal by byť plynulo dodávaný potravou bohatou na vitamín C alebo vo forme výživových doplnkov.  

Význam vitamínu C

Vitamín C je potrebný pre biosyntézu L-karnitínu, pre vedenie nervového vzruchu a je súčasťou metabolizmu bielkovín. Kyselina askorbová je dôležitý fyziologický antioxidant. Bolo dokázané, že je schopná regenerovať ostatné antioxidanty prítomné v tele, vrátane vitamínu E (alfa-tokoferolu).

Vitamín C je esenciálny pre produkciu kolagénu a neurotransmiterov ako norepinefrín, zároveň znižuje uvoľňovanie histamínu a pôsobí ako posilňovač imunitného systému. Jeho nedostatok spôsobuje poškodenie kolagénu, a keďže je kolagén významnou zložkou spojivového tkaniva kĺbov, dochádza aj k degenerácii chrupavky a obmedzeniu pohyblivosti.

Vitamín C pomáha redukovať bolesti kĺbov vyvolané artritídou dvomi hlavnými mechanizmami: svojimi antioxidačnými vlastnosťami a podporou stability a syntézy kolagénu.

Vitamín C ako antioxidant

Kyselina askorbová je jedným z najdôležitejších antioxidantov pre človeka a zároveň účinný posilňovač imunity. Kvôli týmto vlastnostiam má po ňom ľudské telo vysoký dopyt.

Ako antioxidant pomáha predchádzať vzniku oxidačného stresu. Oxidačný stres sa viaže ku škodlivým účinkom reaktívnych foriem kyslíka, ktoré vznikajú počas normálneho metabolizmu. Tieto voľné radikály môžu vyvolať a zároveň aj zhoršiť rozličné ochorenia, spojené sú napríklad s ochoreniami srdca, cukrovkou alebo chronickým zápalom.

Tieto reaktívne formy kyslíka môžu poškodiť synoviálnu membránu, v ktorej sa nachádza synoviálna tekutina. Synoviálna membrána so synoviálnou tekutinou sú súčasťou kĺbového puzdra a práve táto tekutina zabezpečuje funkciu „maziva“ kĺbov, a tým aj ich normálnu pohyblivosť. Účinkom voľných radikálov sa však membrána rozrušuje a tekutina z nej uniká. Okrem toho môžu chrupavku poškodiť priamo, vedú k jej degenerácii a dehydratácii. Celkový výsledok pôsobenia týchto oxidantov na kĺb je teda strata lubrikantu a tlmiaceho efektu zabezpečovaného synoviálnou tekutinou. To vedie k tomu, že kĺbové hlavice sa o seba otierajú a bez odpruženia a maziva sa postihnuté kĺby a ich pohyb stáva bolestivým. Ochranou kĺbovej chrupavky a synoviálnej membrány vitamín C zachováva integritu kĺbového spoja, a tak redukuje bolesti kĺbov a dokonca aj zápal.

Tvorba kolagénu

Druhá významná úloha kyseliny askorbovej spočíva v tvorbe kolagénu. Je potrebná už v prvých fázach syntézy počas produkcie prekurzora kolagénu – prokolagénu. Konkrétne, vitamín C je látka potrebná pre aktivitu enzýmov zodpovedných za trojrozmerné zosieťovanie prokolagénu. V konečnom dôsledku ide o krok, ktorý dáva kolagénu jeho štrukturálnu pevnosť. Vďaka svojej pevnosti v ťahu sú kolagénové vlákna hlavnou zložkou kostí, väzív, šliach, chrupaviek a kože.   

Nedostatok vitamínu C teda vedie k tvorbe zdeformovaného a nestabilného kolagénu. Pokiaľ je takýto kolagén chybne včlenený do chrupaviek a väzív, tieto spojivové tkanivá sa môžu ľahko poškodiť. Navyše kyselina askorbová prispieva k správnemu formovaniu chrupaviek a väzív, čo vedie k omladeniu degenerovaných chrupaviek a väzív a tak sa redukuje aj bolestivosť kĺbov.

Vitamín C môže byť značne užitočný v liečbe rôznych foriem artritídy. Bolo preukázané utlmenie bolestí spôsobených dnou (zvýšené ukladanie kyseliny močovej v kĺboch), pretože vitamín C spôsobuje zníženie hladiny kyseliny močovej v krvi.

Dopĺňanie vitamínu C do organizmu výživovými doplnkami

Výživové doplnky s obsahom vitamínu C patria k najpopulárnejším doplnkom a dostupné sú v rôznych formách – ako kapsule, tablety, prášok, súčasť nutričných potravín a nápojov a, samozrejme, aj v multivitamínových prípravkoch. Odporúčajú sa aj pacientom s artritídou, liečených aspirínom a nesteroiodnými protizápalovými liekmi (NSAID) na bolesti kĺbov, pretože niektoré NSAID ako napríklad ibuprofén, môžu znižovať hladinu vitamínu C v tele. Kvôli tomu by sa mali užívať doplnky s vitamínom C s týmito liekmi – aby nedochádzalo k deficitu vitamínu a aby sa zlepšil analgetický účinok NSAID.

Pri užívaní doplnkov je stanovená horná prípustná hranica na 2000 mg/deň. Privysoké dávky však môžu spôsobiť najčastejší vedľajší účinok – hnačku. Najlepšie účinky sa dosahujú podľa štúdií v dávkach 250 – 1500 mg za deň. V terapii ochorení ako osteoartróza či reumatoidná artritída sú vhodnou voľbou výživové doplnky, v ktorých je kombinovaný vitamín C napríklad s kolagénom, glukozamínom a chondroitínsulfátom.

Postupné dodávanie vitamínu do organizmu

Okrem vyššie uvedených účinkov a vlastností je vitamín C indikovaný pri slabosti, celkovej únave a bolestiach, bolestiach ďasien, krvácaní z nosa, pri nadmernej duševnej a fyzickej záťaži. Dôležitý je tiež pre vstrebávanie železa z potravy, pri hojení rán, v rekonvalescencii po infekčných ochoreniach, spomaľuje starnutie kože. U fajčiarov sa vyžaduje trojnásobne vyššia potreba v porovnaní s nefajčiarmi, pretože čím je vyššia miera fajčenia, tým viac klesá hladina vitamínu C v krvi. Prirodzené zdroje kyseliny askorbovej sú hlavne ovocie a zelenina, ako napríklad čierne ríbezle, jahody, citrusy, kapusta, paradajky, brokolica, paprika. Živočíšne zdroje v porovnaní s rastlinnými majú nižší obsah vitamínu C (hlavne pečeň, obličky).

Na záver treba dodať, že vitamín C sa pri nadbytku z organizmu ľahko vylučuje, preto sa neustále musí dopĺňať – potravou alebo výživovými doplnkami. Avšak ľudský organizmus dokáže využiť len obmedzenú časť dodaného vitamínu C, preto je zbytočné prijať jednorazovo vysokú dávku – naše telo využije len istú časť, zvyšok jednoducho vylúči močom alebo stolicou. Vhodnejšie je preto pre človeka rozdeliť potrebné množstvo vitamínu C do viacerých menších dávok v priebehu celého dňa alebo využiť prípravky s postupným uvoľňovaním.

Zdroj titul. obr.: www.pixabay.com


Páčil sa Vám tento článok? Podeľte sa oň!

Print Friendly

Mohlo by Vás tiež zaujímať