Želatína na kĺby

Želatína je bielkovina živočíšneho pôvodu a vyrába sa z hovädzích, bravčových, kuracích či rybích kostí a koží. Kvôli svojim vlastnostiam a účinkom sa využíva v mnohých odvetviach, napríklad v potravinárskom, farmaceutickom či kozmetickom priemysle. Prečo sa odporúča želatína na kĺby?

O tom, aké sú kĺby a náš pohybový systém dôležité, sa presvedčíme obyčajne až vtedy, ak nám začnú vypovedať službu. V mladosti sa málokto z nás zamýšľa nad tým, či má správne držanie tela, či správne cvičí a dvíha bremená, alebo či má vhodnú životosprávu pre kĺby. Problémy s pohybovým aparátom však už dávno nie sú témou len pre seniorov a zničené kĺby trápia čoraz viac už aj tridsiatnikov. Práve preto sa stále viac dostávajú do povedomia ľudí pojmy ako kolagén či želatína, ktoré v podobe doplnkov výživy prispievajú k zdraviu kĺbov.

Želatína a kolagén

Ako sme už v úvode spomenuli, želatína má prírodný pôvod a je zdrojom kolagénu, teda základnej stavebnej hmoty všetkých spojivových tkanív v našom tele. Kolagén je vo vode nerozpustná bielkovina, ktorá tvorí základ kože, chrupaviek, šliach, ciev a je aj súčasťou kostí a zubov. Podieľa sa na stavbe práve tých zložiek, kde je potrebná veľká pevnosť a pružnosť. Hovoríme mu niekedy aj „elixír mladosti“, pretože od neho závisí ako mlado naše telo vyzerá a ako sa pohybuje. Poznáme takmer 30 typov kolagénu, pričom základ tvorí prvých 5 typov. Typ I je základom šliach a kostí, typ II môžeme nájsť v chrupkách, typ III a IV je súčasťou ciev, svalov a nervov a typ V sa nachádza v placente.

Naše telo je schopné si tvoriť vlastný kolagén. Za ideálneho stavu prevláda rovnováha medzi tvorbou a jeho odbúravaním enzýmami (kolagenázy), kedy dochádza k reparácii tkanív a kostí. Za určitých okolností sa však aktivita kolagenáz zvyšuje, prípadne klesá produkcia vlastného kolagénu, čo má za následok vznik zdravotných a estetických komplikácií ako vrásky, zvýšená krehkosť cievnych stien, spomalené hojenie rán, kĺbové ochorenia a ľahšie opotrebovanie kĺbov, zvýšená priepustnosť čriev pre rôzne antigény, zvýšená krehkosť kostí (osteoporóza) a ďalšie. Dôležitú rolu v tvorbe kolagénu zohráva aj vek, keďže postupne (zhruba od 25. roku života) ho organizmus tvorí stále menej a menej, čo je jav prirodzený, ktorý nemožno zastaviť. A práve nedostatok kolagénu v organizme kompenzujeme prostredníctvom želatíny a rôznych doplnkov výživy s jej obsahom.

Zdroj želatíny

Želatína je kolagén z čiastočne hydrolyzovaných koží, väzív a kostí zvierat. Pre jej výrobu sú používané najmä hovädzie a bravčové kože a kosti. Ak sa chceme postarať o naše kĺby, máme v podstate dve základné možnosti, ako si ju zabezpečiť – domáca výroba a kúpa v podobe potraviny či doplnku výživy.

Vynikajúcim domácim zdrojom je určite dobre známy vývar z kostí a chrupiek. Už v dávnych časoch naše mamy či staré mamy poznali jeho priaznivé účinky. Okrem želatíny totiž obsahuje dobrý domáci vývar aj rôzne minerálne a stopové prvky ako železo, vápnik, horčík, draslík, fosfor. Nachádzajú sa v prirodzenom pomere a sú veľmi dobre stráviteľné.

Domáci vývar

Takisto obsahuje kyselinu hyalurónovú a chondroitín, ktoré sa nachádzajú prevažne v chrupkách, a preto, ak chceme pripraviť kvalitný vývar, určite by sme nemali vyhadzovať kĺbové časti kostí. Ak vývaru doprajeme aj veľa zeleniny, môžeme sa tešiť aj z dávky potrebných vitamínov ako A, B2, B12, D atď. Okrem toho, že domáci vývar prospieva vo veľkej miere našim kĺbom, má aj protizápalové účinky, posilňuje imunitu, pomáha pri nachladnutí, bojuje proti baktériám a vírusom a nabije nás potrebnou energiou.

Okrem vhodného stravovania, ktoré je prevenciou pred ochoreniami pohybového aparátu a nedostatkom kolagénu, sa odporúča najmä u tých, ktorí nadmerne zaťažujú pohybový aparát (napríklad fyzickou prácou, športom) alebo trpia nejakým ochorením kĺbov, dopĺňanie kolagénu formou výživových doplnkov. Želatína v strave totiž nemusí stačiť, najmä preto, že ju nedokáže telo „vstrebať“ v plnom rozsahu. 

Použité informačné zdroje: sk.wikipedia.org, tvojlekarnik.sk, dacom.cz


Páčil sa Vám tento článok? Podeľte sa oň!

Print Friendly, PDF & Email

Mohlo by Vás tiež zaujímať