Nedostatok kolagénu u vegetariánov?

Vegetariánstvo má pôvod v latinskom slove “vegetus”, čo znamená čerstvý, čulý, zdravý, žijúci. O zdravotných účinkoch vegetariánskej stravy sa vedú mnohé diskusie, robia sa vedecké výskumy a lekárske analýzy. Aké živiny chýbajú vegetariánom? A chýba im vôbec niečo? Čo taký kolagén?

Kolagén je zo živočíšneho sveta

V predchádzajúcich článkoch sme už spomenuli, že kolagén patrí k základným stavebným prvkom ľudského organizmu. Bez tejto látky by nebola naša pokožka pružná, kosti pevné a chrupky by neplnili svoju funkciu. Kolagén je výhradne živočíšna bielkovina. Želatína používaná v potravinárstve je taktiež živočíšneho pôvodu. Existuje síce rad rôznych želé vyrábaných z agaru, ich základom sú však sacharidy, nie kolagén. Takéto želé nie je teda jeho rovnocennou náhradou.

Naše telo si dokáže vyrobiť kolagén len v obmedzenej miere. Táto schopnosť ešte spolu s rastúcim vekom klesá. Viete, že kolagén predstavuje skoro desatinu hmotnosti nášho tela? Vďaka nemu máme napnutú pokožku, pevné nechty aj zuby, lesklé vlasy. A čo je ešte dôležitejšie: zdravé chrupky, pevné väzy a kĺby. Pre podporu jeho tvorby v našom organizme je dôležité prijímať aj dostatok vitamínu C.

Ohrozuje vegetariánov zdravá strava?

Rôzne štúdie poskytujú rôzne odpovede. Vegetariánstvo má tak svojich podporovateľov, ako aj neprajníkov. V čom sa však zástupcovia rozličných skupín zhodnú, je skutočnosť, že vytvoriť vyvážený jedálniček pre vegetariánov je vskutku tvrdým orieškom. Prečo je to tak?

Vegetariánsky štýl stravovania je vo všeobecnosti považovaný za zdravý a dlhodobo udržateľný. Musia sa však brať do úvahy všetky potreby organizmu a je potrebné nájsť v rastlinnom a bezmäsitom “svete” adekvátne náhradné riešenia. Naše telo je nastavené na príjem nevyhnutných dávok vitamínov, minerálov, stopových prvkov, esenciálnych aminokyselín a iných látok pre správne fungovanie. Ak ktorákoľvek časť výživovej mozaiky vypadne, nastane nerovnováha v organizme. Tá môže – v kritických momentoch – skončiť aj kolapsom.

Doplňte si jedálniček

Vegetariánska strava je významne bohatšia na antioxidanty, ktoré poskytujú ochranu bunkám tela. Tento fakt je veľkým pozitívom. Na druhej strane existuje riziko, že zle vyladený jedálniček neposkytne mnohé potrebné živiny. Chýbajúce železo, bielkoviny, vítamín B-12 sa ukáže v pomerne krátkom čase. Nedostatok kolagénu sa môže prejaviť aj s väčším časovým oneskorením. Je vhodné do jedálnička zaradiť rôzne potravinové doplnky, ktoré dodajú práve tieto chýbajúce látky.

Dôležité rozhodnutie

Naše telo je veľmi komplikované, špecifické a jedinečné. Rozhodnúť sa pre vegetariánsku, vegánsku, frutariánsku alebo inú podobnú stravu znamená veľké zmeny pre organizmus. Ak nedodávame svojmu telu potrebné zložky, začne vysielať signály, že niečo nie je v poriadku. Je preto dôležité pozorovať sa, sledovať a vyhodnocovať reakcie vlastného tela na zmenu stravovacích návykov. Určite urobíte dobre, ak sa vopred poradíte so svojím lekárom alebo výživovým špecialistom.

Majte na pamäti, že vaše zdravie je vždy na prvom mieste.

Rady na záver:

  • Kolagén je pre človeka životne dôležitá bielkovina.
  • Pre správne fungovanie kĺbov, pevnosť kostí a zubov, pružné väzivá a šľachy je potrebné okrem kolagénu prijímať aj vitamín C.
  • Pri nesprávnom zložení vegetariánskej stravy vzniká riziko nedostatku kolagénu v organizme.
  • Zo širokej ponuky si vyberte vhodné potravinové doplnky, aby ste mali všetky látky potrebné pre zdravý život.
  • Sledujte najnovšie vedecké štúdie a informácie o vegetariánstve a jeho vplyve na ľudské zdravie. Vzdelávajte sa v tejto oblasti.

Ilustračný obrázok: https://pixabay.com/


Páčil sa Vám tento článok? Podeľte sa oň!

Print Friendly, PDF & Email

Mohlo by Vás tiež zaujímať