Všímajte si svojich rodičov, aby si neublížili

old-age-164760_1280

Čas beží

Hoci je čas neúprosná veličina, na každom z nás zanecháva iné stopy. Prečo je to tak? Každý človek je originálny a jedinečný. Navzájom sa od seba odlišujeme nielen genetickou výbavou, ale aj životným štýlom, stravovacími návykmi, pracovnou činnosťou a v neposlednom rade aj vykonávanými športovými aktivitami.

Postupne, ako plynie čas, každý z vyššie menovaných atribútov má vplyv na náš zdravotný stav. Zjednodušene môžeme povedať, že ľudské telo je akousi kronikou prebiehajúceho života – mnohé si pamätá. Rovnako dobré skutky, ako aj “zhrešenia” sú zapísané v jednotlivých bunkách nášho tela.

Staroba – choroba

Tak hovorí slovenské príslovie. Starnutie je prirodzený proces, ktorý ovplyvňuje všetky živé bunky na planéte, človeka nevynímajúc. Životnosť rôznych typov buniek je odlišná. Niektoré žijú zopár dní, iné máme počas celého svojho života.

Tempo starnutia dokážeme čiastočne ovplyvniť vlastnými silami tak u seba, ako aj u svojich rodičov. Preto je veľmi dôležité, aby ste si ich všímali. Pravidelný pohyb, vyvážená racionálna strava, pitný režim a psychická vyrovnanosť prispievajú k predĺženiu života a jeho skvalitneniu. Starší organizmus má iné nároky ako detský organizmus – tento fakt je dostatočne známy aj laickej verejnosti. Všímajte si preto svojich rodičov, aby ste poznali ich stravovacie návyky, pohybové aktivity, ako aj iné potreby.

Kostný vek

Tento pojem sa používa v medicíne a označuje určitý priemerný vek jedinca. Zisťuje sa z röntgenovej snímky zápästia. Vedeli ste, že kostra človeka sa počas tehotenstva vyvíja z chrupavky, ktorá sa postupne odbúrava a nahrádza sa kostným tkanivom? Tento proces pokračuje až do dospelosti, kedy sú chrupavky zachované len na plochách kĺbov a niektorých častiach tela.

Starnutím obsahuje kosť viac anorganických látok a stáva sa krehkejšou. Kĺby, väzivá a chrupavky strácajú pružnosť, pevnosť a odolnosť. Nedostatočná tvorba synoviálnej tekutiny s kyselinou hyalurónovou spôsobí horšie vyživovanie a premazávanie kĺbov. Chýbajúci kolagén postihuje všetky bunky a má dôležitú úlohu pri starnutí organizmu. Vo vyššom veku je imunita slabšia, bunky sú náchylnejšie k rôznym ochoreniam či zápalovým procesom.

Poruchy výživy patria k veľmi častým ťažkostiam vyššieho veku. Vyplývajú z rôznych faktorov: obezita, nedostatočná výživa alebo sťažený príjem potravy v dôsledku tráviacich problémov. Výsledok je nelichotivý, pretože organizmus nemá dostatočné množstvo a štruktúru potrebných nutričných látok. Úprava životosprávy v mnohých prípadoch zahŕňa aj podávanie potrebných potravinových doplnkov. Neoddeliteľnou súčasťou výživy je aj správny hydratačný režim, pretože starší ľudia často zabúdajú piť.

Úrazovosť seniorov je alarmujúca

Pády sú najčastejším druhom zranenia starších ľudí. Niekedy môžu mať fatálne následky. Vyššie sme opísali proces starnutia kostného tkaniva, kedy sa postupujúcim vekom stávajú kosti krehkejšie a väzivá slabšie.

Liečba poúrazových stavov trvá obvykle dlhšie a je aj náročnejšia ako v prípade mladších pacientov. Operatívne zákroky sú neraz jedinou možnou voľbou. Častou komplikáciou býva pridružený zápal pľúc či imobilita.

Zaujímavým faktom je, že v ordináciách ortopédov pribúdajú pacienti – seniori, ktorí utrpeli športový úraz. Čo z toho vyplýva? Kladná stránka je, že sa aktívnemu športu venuje viac starších ľudí. Za negatívum sa dá považovať zle zvolený druh športu, alebo precenenie vlastných možností.

Zranenia v domácnosti sú častým javom. Čiastočne sa im dá predchádzať aj používaním rôznych bezpečnostných pomôcok. V špecializovaných obchodoch nájdete množstvo zariadení a vybavení do kúpeľne, spálne, kuchyne či iných obytných priestorov. Ich inštaláciou môžete zjednodušiť mnohé rizikové úkony a vaši rodičia sa budú doma pohybovať bezpečnejšie.

Rady na záver:

  • Prevencia je jednoduchšia ako liečba. Toto zlaté pravidlo platí aj pre seniorov!
  • Kvalitná strava, dostatočný pitný režim a špeciálne výživové doplnky sú dôležitou súčasťou starostlivosti o dobrý zdravotný stav.
  • Pozorne počúvajte a analyzuje “frfľanie” svojich rodičov. Rôzne sťažnosti môžu byť varovným indikátorom skutočných problémov.
  • Spoločný čas môžete tráviť športovaním. Aj dlhšia prechádzka sa počíta!
  • S rodičmi navštevujte ich lekára a vypočujte si informácie priamo z prvej ruky. Predídete tak možným nedorozumeniam ohľadom diagnózy a liečby.

 

Ilustračný obrázok: pixabay.com

Páčil sa Vám tento článok? Podeľte sa oň!

Print Friendly

Mohlo by Vás tiež zaujímať