Správne držanie tela a vplyv na kĺby

walking-386718_1280

Všimli ste si niekedy, s akým ukážkovo vystretým chrbtom kráčajú tanečníci? Väčšina z nás nesedáva rovno a ani v stoji nie sme vzpriamení tak, ako by sme mali. Klobúk dole pred všetkými, o ktorých to neplatí. Správne držanie tela je totiž veľmi dôležité. A hoci sa zlých návykov nezbavíte zo dňa na deň, stojí to za námahu.

Hrbenie sa je len zlozvyk!

Keď pečiete koláč, sedíte v reštaurácii alebo stojíte a čakáte na výťah. Úplne bežné situácie, kedy dávame chrbtici zabrať. A takých cez deň zažívame desiatky! Hlavný problém je v tom, že sa hrbíme. Najhoršie je, že to môže viesť k bolestiam krku a chrbtice, ale aj k únave a bolesti hlavy. Základ je uvedomovať si, ako držíme telo a vedome svoj postoj občas napraviť.

Kým si vytvoríte stereotyp zo správneho držania tela, chvíľu to potrvá. Možno sa vám to ani nezdá, ale keď sa hrbíte, zaťažujete svaly aj kĺby. Napriek hrbeniu sa snažia udržať chrbát rovno, ale viac sa namáhajú. Faktom je, že ľudia, ktorí sa hrbia, častejšie trpia bolesťami hlavy a chrbta. Okrem toho sa aj rýchlejšie unavia, napr. pri práci v kancelárii alebo pri šoférovaní. Je vám to známe? Vystrite sa :) Pomôže aj cvičenie s činkami a cviky na chrbát, ktorými spevníte svoje svaly. Pri dlhodobom státí sú zase namáhané brušné svaly, preto spevňujte aj tie.

Zdravé sedenie

Dlhému sedeniu sa dnes v práci nevyhnete. Preto by ste mali sedieť tak, ako je to pre vašu chrbticu najlepšie. Základné pravidlo hovorí o pravom uhle na štyroch miestach – lakte, bedrá, kolená, členky. Ak väčšinu dňa trávite pri počítači, v pravidelných intervaloch si ponaťahujte chrbát. Opierku stoličky si nastavte tak, aby vám stále podopierala chrbticu, najmä oblasť krížov. Obrazovku by ste mali mať vzdialenú asi na dĺžku paže a jej horná časť by mala byť na úrovni vašich očí. Hlavu a krk držte vzpriamene a seďte sa na celej ploche sedadla.

Žiadna kabelka ešte chrbát nenarovnala

Kabelky sú nepriateľom chrbtice. Ak ste žena, určite poznáte pocit, že v nej všetko potrebujete mať. Ak ste muž, viete, že ženy mávajú tento pocit. A kabelka dokáže byť potom naozaj ťažká! Takáto jednostranná záťaž máva za následok stuhnuté svaly a bolesti krčnej chrbtice. Masérka na prvý dotyk zistí, na ktorom pleci sa kabelka nosí. Menším zlom je nosiť tašku krížom cez hruď alebo odniesť veci v ruksaku. Ak však nie ste práve ruksakový typ, aspoň to chrbtici vynahraďte cvičením a zbytočne ju nezaťažujte priveľkým nákladom. Nákupy je tiež lepšie rozložiť do dvoch rúk a nenosiť ťažkú tašku len v jednej ruke.

Ako si ľahneš – tak budeš spať

Počuli ste už túto frázu? Nesprávna poloha počas spánku tiež dokáže narobiť chrbtici nepríjemnosti. Postarajte sa preto o jej pohodu. Potrebujete na to pohodlný matrac, ktorý bude dostatočne pevný, aby bol pre chrbát oporou, ale nesmie vás ani tlačiť. Krk podoprite vankúšom, ktorý vám pomôže držať chrbticu rovno. Existujú aj ortopedické vankúše, ktoré sú presne na to určené.

Rady na záver

  • Uvoľnite sa a vystrite chrbát. Hlavu držte vzpriamene v jednej línii s chrbticou a zdvihnite bradu tak, aby bola rovnobežná so zemou.
  • Krk aj ramená nechajte uvoľnené. Lopatky tlačte dozadu a nadol, ale neprehýbajte sa.
  • Kostrč posuňte čiastočne dopredu.
  • Hmotnosť tela rovnomerne rozdeľte na obe chodidlá.

 

Ilustračný obrázok: pixabay.com

Páčil sa Vám tento článok? Podeľte sa oň!

Print Friendly

Mohlo by Vás tiež zaujímať