Čo ak trpia kĺby v práci

Prirodzeným vývojom sa u človeka vyvinul dokonalý systém umožňujúci chôdzu, beh, ohýbanie sa do rôznych smerov.Všetky pohyby sú závislé aj od funkčnosti kĺbov. Obrovský krok v evolúcii predstavuje vývoj ľudskej ruky – strategická poloha a funkcia palca a aj počet článkov jednotlivých prstov. Naše telo má skvelú výbavu pre vykonávanie akejkoľvek práce.

Môžem uchopiť pero

Ohybnými prstami uchopíme pero, zdvihneme tašku, nervózne poklopkávame po doske stola, ukážeme “like” alebo víťazné véčko. Je to pre nás samozrejmosť, nad ktorou sa nezamýšľame. Pamätáte si ešte na chvíle v prváčikovskej lavici pri písaní prvých písmeniek do zošita? Tiež vás bolela ruka a prsty, čo ste sa úporne snažili o čo najlepší výsledok? Asi pre nás všetkých to bola prvá práca, ktorá nám dala poriadne zabrať. Dnes sa nad týmto len pousmejeme, pretože v tom čase nikto z nás netušil, čo ho čaká o desiatky rokov neskôr.

Dream job pre dušu…

…nemusí byť to „pravé orechové“ pre jednotlivé skupiny kĺbov. Existuje vôbec práca, ktorá by nezaťažovala ľudské telo? Pravdepodobne nie. V každom zamestnaní dochádza pri vykonávaní jednotlivých pracovných činností k stereotypnému opakovaniu niektorých pohybov.

Všimnite si kaderníčku v salóne. Alebo murára na stavbe, kuchára pri varení, zubárku pri svojej práci. Viete, čo majú spoločné? Svoju prácu vykonávajú postojačky. Nečudo, že ich bedrové, kolenné a členkové kĺby trpia. Viete, ktoré sú najčastejšie choroby z povolania? Tipujete správne, ak sú to podľa vás ochorenia kostí, kĺbov a šliach z dlhodobého, jednostranného zaťaženia.

Ktoré povolania sú pre človeka najťažšie?

Sú to práce v rámci ťažkého priemyslu – ako je hutníctvo, strojárstvo, stavebníctvo, baníctvo a dokonca aj poľnohospodárstvo. Najčastejšie tu dochádza k preťaženiu kostrovo-svalového aparátu a následným poškodeniam kĺbov či iných častí tela.

Myslíte si, že ste prácou v kancelárii vyhrali? Pozrime sa na ňu zblízka. Možno sa vám zdá, že je to pohodlné zamestnanie, bez rizík a možných trvalých následkov. Ak pracujete s počítačom, polohu tela prispôsobujete klávesnici, myši a polohe monitoru. Na akej stoličke sedíte? V akej výške máte stôl? Nie všetky pracovné miesta v kanceláriách sú zariadené v súlade s ergonomickými požiadavkami, preto je zamestnanec nepriamo nútený prispôsobiť sa neživému nábytku a strojom. Dlhodobé sedenie a neprirodzené polohy rúk a predlaktia si po rokoch vyžiadajú svoju daň. Často vo forme choroby z povolania.

Naše telo si všetko pamätá

Najčastejšie naše kĺby postihuje osteoartróza. Je to degeneratívne ochorenie z opotrebovania chrupavky, ktorá nie je naďalej schopná zabezpečovať svoju funkciu. Tak sa stane, že pri záťaži postihnutého kĺbu – či ide o koleno, zápästie alebo ktorýkoľvek iný kĺb – pocítime bolesť.

Postupným starnutím sa prejavujú nielen detské či športové zranenia, ale aj “neduhy” z vykonávanej práce. Môžu to byť len bežné prejavy starnutia chrupaviek, ktoré od určitého veku strácajú schopnosť regenerácie. Nemenej častým javom sú choroby z povolania.

Hoci naše kosti a kĺby sú mimoriadne pevné, nevydržia všetko. Aj malé zakopnutie dokáže poškodiť prst na nohe. Viete si teda predstaviť, aké následky má trhavý a rýchly pohyb pri niektorých pracovných činnostiach? Často sú to nezvratné poškodenia šliach a kĺbov sprevádzané veľkými bolesťami.

Ste to najdôležitejšie, čo máte

Už pred naším letopočtom dokázal rímsky básnik Ovídius jednoducho a výstižne pomenovať, čo zdravie znamená pre človeka: “Zdravie je najdôležitejšou kvalitou tela.”

Stereotypná činnosť v zamestnaní môže viesť k poruchám a poškodeniam namáhaných kĺbov. Pri dlhodobom zaťažení sa nezriedka stáva, že je vzniká trvalé ochorenie zamestnanca. Dá sa vôbec predchádzať tejto hrozbe?

Prevencia je veľmi dôležitá. Aktívny relax a odpočinok po práci, ideálne formou vhodného športu, kombinovaný s vyváženou stravou bohatou na vitamíny a živiny, posilní vaše telo. Zároveň si oddýchnete, čím zvýšite svoju koncentráciu v práci a znížite pravdepodobnosť úrazu. Mimoriadne dôležitou súčasťou prevencie je používanie ochranných pomôcok a dodržiavanie bezpečnostných predpisov. Veľakrát sa zdá, že sú prekážkou v práci, ale opak je pravdou. Pracujete v kancelárii? Ak máte možnosť, upravte si svoje pracovisko tak, aby vyhovovalo ergonomickým parametrom. Niekedy stačí, ak vymeníte klávesnicu alebo počítačovú myš.

Dobré rady pre zdravé kĺby

  • Dbajte na to, aby ste svoje telo zaťažovali rovnomerne a nepresiľovali sa.
  • Rešpektujte pokyny bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, používajte ochranné pomôcky.
  • Nezabúdajte na prestávky, počas ktorých sa dôkladne ponaťahujete.
  • Pri sedavom zamestnaní je nevyhnutný pohyb – existuje množstvo kratučkých cvičení, ktoré vás udržia fit.
  • Pravidelne športujte a venujte pozornosť zdravej výžive. Pitný režim je pre kĺby a chrupavky rovnako dôležitý ako kvalitná strava.

 

Zdroj obrázka: pexels.com


Páčil sa Vám tento článok? Podeľte sa oň!

Print Friendly, PDF & Email

Mohlo by Vás tiež zaujímať